Neden ´eûzü´ çekiyoruz?

Ilâhiyatçi-yazar Mustafa Yilmazin yazisi Kuran okumaya baslarken Eûzü billahi mines-seytanir-racim dememizi bize Allah (cc) emrediyor. Istiâze, rabbe iltica ve siginmadir. Her zaman seytana karsi teyakkuzda olmali, Allahim seytanin serrinden beni koru! demeliyiz. Eûzü diyerek Allaha yönelen bir kul Rabbine istiâze etmis olur. Istiâze, Cenab-i Hakka iltica etme, siginma, Onun himaye ve korumasini dileme gibi mânâlara gelmektedir. Dua ile istiâze arasinda bir umum-husus farki oldugu görülmektedir. Dua, istiâzeden daha genis bir kavramdir. Zîrâ duada hem hayir ve iyilik isteme hem de kötülüklerden Allaha siginma vardir. Istiâzede ise bunlardan sadece ikincisi yani serlerden ve endise sebebi hususlardan Allaha, onun inayet ve rahmetine iltica söz konusudur. Niçin ve neden istiâze? Âciz, zayif, emel ve arzulari nihayetsiz, imkânlari çok kisitli, ömrü boyunca seytan, nefs-i emmâre ve bunlara ilâve olarak sehvet ve gazap gibi bir yönüyle düsman sayilabilecek kuvve(t)lerle mücadele etme durumunda olan insanin, hem hayir istikametindeki emellerini gerçeklestirmek hem de düsmanlarinin tuzak ve komplolarindan kurtulmak için, gücü ve merhameti sonsuz Rabbine iltica ve istiâze etmekten baska çaresi yoktur. Bu çarenin varligini fark eden ve Ona basvuran insan temel problemlerini halletmis sayilir. Çünkü seytan ve onun âdeta bir santral gibi kullandigi nefse karsi insanin en büyük zirhi istiâze yani Cenab-i Allahin ulu dergâhina siginmaktir. Istiâze, Allahin emri ve resûllerin yoludur Kurân-i Kerîmde, hadîs-i serîflerde ve degisik dua mecmualarinda pek çok istiâze dualari yer almaktadir. Istiâze dualarindan muradimiz, içinde eûzü, neûzü; eiznî, eiznâ; ecirnî, ecirnâ/siginiyorum, siginiyoruz gibi ifadelerin yer aldigi yakarislardir. Cenab-i Allah Kurân-i Kerîmde, Kurân okuyacagin zaman, o kovulmus seytandan Allaha sigin. (Nahl Sûresi, 16/98) buyurmaktadir. Bu emre binaen inananlar da Kurân-i Azîmi tilâvet edecekleri zaman Onun hidayetinden tam istifade edebilme yolunda seytanin desiselerinden etkilenmemek ve kalb ve ruhlarini tertemiz hâle getirmek için, Eûzü billahi mines-seytanir-racim, Kovulmus seytanin serrinden Allaha siginirim derler. Bu, lafzi itibariyla bir haber cümlesi olsa da mânâsi açisindan bir dua cümlesidir, bir yakaristir. Allahim, seytanin serrinden beni koru! mânâsina gelmektedir. Buradan ayrica söyle bir ders çikarilabilir. Insan Kurân-i Kerîmi tilâvet etmek istedigi zaman seytanî her türlü mülâhazadan arinmali, Onu tertemiz bir gönülle okumalidir. Ayrica, Kurân elinde olan bir insani bile tezyîn ve tesvîlleri ile kandirabilen seytan, sâir is ve durumlarinda hayli hayli kandirabilir demektir. Dolayisiyla her zaman seytana ve oyunlarina karsi teyakkuz hâlinde bulunmak gerekir. Rabbinin koruyuculuguna sigin Mümin, havl ve kuvvetin yegâne sahibi Rabbine istiâze etmeden ne masiyetlere düsmekten kurtulabilir ne de lâyikiyla kullugunu yerine getirebilir. Ne seytanin oyunlarindan azade kalabilir ne de nefs-i emmareye maglup düsmekten korunabilir. Bundan dolayi, Kurân, hadîs-i serîfler ve dua mecmualarinda yer alan istiâze dualarina sik sik müracaat etmeli ve gönlünün sesiyle her zaman Rabbinin koruyup kollamasina olan ihtiyacini dile getirmelidir. Efendiler Efendisinin bazi istiâzeleri >>> [page_end] Mahlûkatinin serrinden Allahin tastamam kelimelerine siginirim. (Müslim, Zikir, 54-55) Yarattiklarinin, gökten inen ve oraya yükselen, yerde biten ve yerden çikan seylerin serrinden, gece ve gündüzün fitnelerinden, -hayirla gelenler müstesna- meydana gelen hâdiselerin serrinden, ne bir iyinin ne de bir kötünün kendilerini asamayacagi, Rahmân olan Allahin tastamam kelimelerine ve Onun vech-i kerîmine siginirim. (Müsned, 3/421) Allahim, tasa ve hüzünden Sana siginirim. Âcizlik ve tembellikten Sana siginirim. Korkaklik ve cimrilikten Sana siginirim. Borç altinda ezilmekten ve düsmanlarin kahrindan da yine Sana siginirim. (Buharî, Deavât, 36)
Kaynak:
http://www.moralhaber.net/Haberi OkuEtiketler: , Istanbul Haberleri, Röportajlar, dünya haberleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder